Regels voor winacties op Facebook

De like en share acties op Facebook zijn enorm populair onder bedrijven. Echter zijn deze in strijd met de regels. We zien helaas dat veel bedrijven winacties opzetten, zonder daarbij na te denken. Alles wordt klakkeloos overgenomen, terwijl Facebook duidelijke regels heeft opgesteld voor winacties. Als je deze regels overtreedt, is het mogelijk dat jouw pagina per direct wordt opgeheven. En dat wil je toch niet? Ben je benieuwd wat je als ondernemer wel of niet mag doen met betrekking tot de like & share acties? Lees dan snel verder!

Spam

Het is verboden te spammen op Facebook. Dit geldt dus ook voor de Facebook like en deel acties. De bedrijven die deze winacties opzetten, hebben als doel om hun naamsbekendheid te vergroten. Echter moet dit aangepakt worden zonder mensen te spammen. Daarom heeft Facebook een aantal regels opgesteld, zodat de privacy van iedere gebruiker beschermd wordt. Gelukkig mogen er ook veel dingen wel. Wij nemen graag de Facebook-spelregels met je door.Facebook winacties

Facebook-spelregels

Facebook heeft Promotion Guidelines opgesteld. Hierin staan alle regels van Facebook waar elke Facebook-gebruiker mee akkoord is gegaan. Daarnaast staat er vermeld waaraan iedere winactie moet voldoen, zodat er geen spam ontstaat in je nieuwsoverzicht. Ook het gebruikmaken van je persoonlijke tijdlijn voor promoties is verboden.

Wat gaat tegen de regels in?

  • Deel dit bericht;
  • Like mijn pagina;
  • Deel dit bericht op de tijdlijn van vrienden;
  • Tag vrienden en win.

Wat mag je wel opzetten?

  • Vragen om een reactie;
  • Vragen om het bericht te liken;
  • Vragen om een bericht te sturen aan de pagina.

Het moet wel duidelijk zijn dat de promotie niet verbonden, gesponsord of goedgekeurd wordt door Facebook.

Tips voor een succesvolle winactie

Allereerst is het van belang om jezelf aan de regels te houden die Facebook heeft opgesteld. Daarnaast is het belangrijk om de actie duidelijk te communiceren met de gebruikers. Hierbij kun je denken aan wat de actie inhoudt, hoe de gebruikers kunnen deelnemen en wat ze moeten doen om te winnen. Geef ook aan wat de voorwaarden zijn om te winnen en publiceer deze voorwaarden. Op deze manier kun je altijd gemakkelijk verwijzen naar de voorwaarden.

Hulp nodig?

Heb je hulp nodig bij het opzetten van jouw Facebook-winactie? Neem dan gerust contact met ons op. Onze marketeers helpen jou graag verder.