Positief gebruik van angst en twijfel in marketing

Twijfel jij vaak over een aankoop? Ben je bang dat je het verkeerde product kiest of dat het niet is wat je wilt? De marketeer die deze specifieke gevoelens weg kan nemen is vaak winnaar. Soms worden ze alleen ook veroorzaakt door diezelfde marketeer, een tactiek die niet iedereen toejuicht. Toch kan het gebruik van angst en twijfel ook op een andere manier, een die positiever is en jou kan helpen. Wij vertellen je er alles over.

Angst en twijfel verspreiden én wegnemen

Zowel in marketing als in politiek wordt soms de tactiek van angst toegepast. Door iemand het gevoel te geven dat ze een risico lopen worden mensen namelijk in beweging gebracht. Dit heeft alles te maken met dat mensen zo snel mogelijk angst of twijfel weg willen nemen. Ze zijn hierbij sneller bereid om actie te ondernemen, bijvoorbeeld door een product te kopen. En dat is precies de actie waar marketeers naar op zoek zijn. Op een subtiele manier het aanwakkeren van de angst, en deze met eigen producten of diensten weg kunnen nemen.

Positieve toepassing

Deze manier van overtuigen of in sommige gevallen zelfs misleiden wordt vaak niet gewaardeerd. Dat komt omdat mensen hierdoor producten of diensten gaan kopen die ze helemaal niet nodig hebben, maar ze puur vanuit de angst handelen en het risico weg willen nemen. Toch is er ook een positieve toepassing, namelijk als deze in het voordeel is van de consument. Want als een klant uiteindelijk tevreden is kan het juist helpen om angst en twijfel weg te nemen met je marketing. We geven je daarom graag een paar voorbeelden van hoe het ook kan.

  • Garanties Door het geven van garanties kun je twijfel wegnemen. Zeker als je de belofte maakt dat jouw product of dienst werkt, zelfs als het te maken heeft met het bezwaar van de klant. Dan weerhoudt niks de klant meer.
  • Trial Je kunt nog van alles beloven, maar mensen willen ook bewijs zien. Daarom kan het interessant zijn om een trial aan te bieden waarbij mensen kunnen kijken of jouw belofte daadwerkelijk klopt. Lopen ze gelijk minder risico om verkeerd te investeren.
  • Testimonials Als er iemand is die twijfel weg kan nemen over een aankoop zijn het wel de mensen die jou zijn voorgegaan en die nu enthousiast zijn. Daar durf je wel iets van aan te nemen.
  • Risico’s benoemen Lijkt weliswaar op de oude tactiek van angst zaaien, maar met de kanttekening dat je nu vooral benoemt wat jij beter doet dan anderen en waarom er bij jou dus geen risico is voor de klant. Zolang de klant er maar beter uitkomt is dit een prima toepassing van de marketingtechniek.

Hulp bij jouw marketing?

Wil jij ook dat je marketing het beste aansluit op jouw potentiële klanten maar heb je geen idee wat hierbij werkt? Door angst en twijfel weg te nemen kun je al consumenten al een flink stuk jouw kant op laten bewegen. Wij helpen je graag bij het opstellen van je marketing kanalen en kunnen je adviseren over gepaste strategieën. Voor meer informatie kun je altijd contact met ons opnemen dan bekijken we samen jouw mogelijkheden.