Facebook-update: beperking van bedrijfspost bij gebruikers

Facebook heeft de touwtjes goed in handen. De nieuwste Facebook-update zorgt voor een aanpassing in het algoritme. Je zal merken dat je meer persoonlijke berichten van je vrienden en familie in je tijdlijn ziet verschijnen in plaats van berichten van pagina’s. Maar wat betekent dit als ondernemer voor jou? En wat kun jij hieraan doen?

Publieke content

Posts van pagina’s wordt gezien als publieke content. Dit wordt door Facebook als minder belangrijk geacht, waardoor deze posts minder snel zullen verschijnen in de tijdlijn van je gebruikers. Deze posts zullen aangemerkt worden als passief, waardoor het als minder goed wordt gekenmerkt. Het plaatsen van een leuke afbeelding of video is niet meer genoeg, sterker nog, Facebook bestraft je hierop.

Gevolgen voor je bedrijfspagina

Mensen zullen aanzienlijk minder content en videobeelden van je bedrijfspagina zien. Dat betekent dat je bereik van je posts en het aantal klikken naar je website flink kunnen verlagen. Hoe groot de daling zal zijn, hangt af van verschillende factoren. Als een post voldoende interactie (gesprek) lokt, of ze reageren en of je post wordt gedeeld, zijn punten die meetellen voor jouw post.

Wat te doen voor zichtbare posts?

Facebook-update

Facebook laat berichten van bedrijfspagina’s nog wel zien als er conversatie ontstaat onder de post. Op deze manier kunnen jouw posts nog wel zichtbaar zijn op de tijdlijn van mensen. Er zijn nog meer manieren om invloed te hebben op de zichtbaarheid van je posts.

  1. Adverteren zorgt voor een boost

Bij het plaatsen van een post die gepromoot wordt, zal je content nog steeds zichtbaar zijn in de tijdlijn van je volgens. Ook deze posts zijn het meest succesvol als er interactie (reacties, likes, delen) plaatsvindt bij dit bericht.

  1. Deelbare content plaatsen

Het lijkt erop dat Facebook terug in de tijd gaat en op zoek is naar persoonlijke benadering. Om als bedrijf de persoonlijkheid te bewaken, is het verstandig om persoonlijke content te creëren. Content die de volgens waardevol vinden en graag willen delen met hun vrienden en familie. Alles wat gedeeld wordt komt namelijk hoger in andermans tijdlijn.

  1. Content creëren die zorgt voor conversaties

Facebook geeft aan dat conversaties het belangrijkste wordt voor zichtbaarheid in de tijdlijn van mensen. Denk hierbij aan video of posts die discussie oproept.

  1. Voorkeuraanpassing

Gebruikers kunnen zelf aangeven welke content zij willen zien in hun tijdlijn. Helaas is niet iedereen hiervan op de hoogte. Uiteraard kun je als paginabeheerder hiernaar vragen door middel van een post op de Facebookpagina, zodat de volgers niets missen van je posts.

Hulp nodig?

Heb je hulp nodig bij het creëren van de juiste content die zichtbaar blijft op de tijdlijn van je volgers en andere gebruikers? Neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen jou graag verder met de zichtbaarheid van je posts op Facebook!