Niets is zo overtuigend als social proof

Moet ik een product nu wel of niet kopen? Is dit wel de juiste keuze? Vragen waarmee mensen zitten in de fase voordat ze overgaan tot een aankoop. Dan is het belangrijk om net dat juiste zetje te geven en je bezoeker te overtuigen. En wat is er nou overtuigender dan een hele groep mensen die aangeeft dat je het moet kopen? Dat is precies wat social proof doet en waarom het een cruciaal onderdeel is van je landingspagina. Hoe dat allemaal in zijn werk gaat? Dat leggen we je uit.

Wat is social proof precies?

Social proof staat voor de sociale invloed die anderen hebben op jouw keuzes. Met andere woorden als jij van een groep mensen hoort dat iets heel goed is en dat ze dit ook hebben gekocht ben jij ook sneller geneigd dit te doen, want er gingen je immers al een hele hoop mensen voor. Dat kopieergedrag is de basis van social proof. Vroeger werd dit gedaan met befaamde testimonials bij advertenties die je moesten overtuigen, vandaag de dag zijn er diverse manieren om je websitebezoeker over de streep te trekken met subtiele verwijzingen naar social proof.

Vertrouwen opbouwen

De key van social proof is dat het vertrouwen kweekt bij de persoon die in dubio is over een aankoop. Een positieve opmerking voelt als een bevestiging van een ander, wat ervoor zorgt dat je het bedrijf waar je wilt gaan kopen of waar je bij aan het kijken bent meer gaat vertrouwen. Daarmee helpt het potentiële klanten met het maken van hun keus, en is het een zeer krachtige marketingtool. Daarbij geldt, hoe groter de social proof, hoe beter.

Voorbeelden van Social proof

Je kunt social proof op verschillende manieren inzetten. Waar je het vroeger vooral moest hebben van een bekend persoon die jouw product aanprijst heb je tegenwoordig veel meer mogelijkheden.

  • Reviews: een grote groep klanten die aangeeft hoe goed ze het product vinden is hét voorbeeld van social proof.
  • Likes op Social Media: een voorbeeld dat mensen jouw bedrijf waarderen spreekt vertrouwen uit.
  • Trust symbols: blijk van vertrouwen, bijvoorbeeld certificeringen of cijfers waaruit blijkt hoe vaak iets al verkocht is.
  • Aanbevelingen: de testimonial van vroeger werkt natuurlijk nog altijd, zeker als je een BN’er jouw product laat aanbevelen.
  • Cases: een voorbeeld van een geslaagde case is ook een blijk van vertrouwen.

Geloofwaardigheid

Er zijn dus verschillende mogelijkheden om social proof op je website terug te laten komen. Hier zit wel echter een grote valkuil aan gekoppeld. De geloofwaardigheid is namelijk cruciaal. Als je geweldige reviews bij een product vermeld maar dit slechts afkomstig is van een aantal mensen is dat minder betrouwbaar dan wanneer het om een grote groep gaat. Bovendien moet er voldoende bewijs zijn dat een social proof bewering ook echt is. Ontbreken dit soort zaken dan kan het juist argwaan oproepen en de hele aankoop blokkeren in plaats van stimuleren.

Jouw website social proof?

Wil jij het vertrouwen winnen van je potentiële klanten zonder jezelf op de borst te kloppen? Social proof is onmisbaar om jouw aankopen te stimuleren via je website. Wij helpen je graag om dit te verwerken in je website om het vertrouwen van jouw doelgroep te vergroten. Benieuwd naar de mogelijkheden? Kom dan eens langs om kennis te maken, dan bespreken we hoe we jou kunnen helpen.