Medewerkers inzetten als merkambassadeurs

Door de verschillende technische ontwikkelingen, missen sommige organisaties de persoonlijke touch. Ontwikkelingen als chatbots en zelfservice zorgen ervoor dat alles via bots worden gerealiseerd. Maar dit brengt ook een groot risico met zich mee: je kent je doelgroep niet meer. Wellicht merk je zelf ook dat jouw eigen medewerkers een positieve invloed hebben op klanten en de merkbeleving. Dit komt door het menselijk contact. Wij hebben verschillende redenen opgesteld om medewerkers in te zetten als merkambassadeurs, zodat je binnen no time de harten van je klanten veroverd en de klantervaring verbeterd.

Enthousiasme werkt goed

Personeel dat enthousiast is, straalt dit ook uit naar de klanten. Wie daadwerkelijk gelooft in het merk en het werk die hij of zij uitvoert, zorgt voor een krachtig signaal naar de buitenwereld. Dit leidt uiteindelijk tot positieve gevolgen voor de klantbeleving en het merk.

People love people

merkambassadeurs

Mensen houden nou eenmaal van echte emoties en die kun je niet zien door middel van advertenties op Facebook, Instagram en LinkedIn. Ook geautomatiseerde berichten kunnen frustrerend werken als een klant geen persoonlijk bericht krijgt. Wie alleen communiceert via automatische kanalen, kan al snel overkomen als afstandelijk en onpersoonlijk. Om dat te voorkomen, kunnen je eigen medewerkers het persoonlijke gedeelte versterken door hen te betrekken bij de dagelijkse gang van zaken. Zo blijven zij ook op de hoogte van alle nieuwtjes van het merk.

Minder budget

Sommige grote organisaties geven miljoenen uit aan marketing, terwijl kleinere organisaties en familiebedrijven die niet waar kunnen maken. Kleine en middelgrote organisaties kunnen juist profiteren van hun eigen personeel door hen in te zetten als ambassadeur. Het enige wat je kunt doen is het geven van trainingen, zodat de medewerkers weten hoe zij moeten omgaan met klanten.

Nieuwe talenten aantrekken

Talenten zijn altijd op zoek naar de beste werkgevers en dit bereik je niet door het beste visitekaartje achter te laten of een prachtige website op te stellen. Het zijn de enthousiaste personen die zorgen voor een frisse en professioneel blik in combinatie met persoonlijkheid. Dat wil niet zeggen dat je website en visitekaartje niet van belang zijn. Echter zijn we allemaal helemaal ‘weggedoken’ in de geautomatiseerde wereld, waardoor we de mensen (en persoonlijkheid) om ons heen vergeten.

Persoonlijk adverteren

Adverteren zelf is onpersoonlijk geworden, maar persoonlijk adverteren is daarentegen een aanwinst voor jouw bedrijf. Door het plaatsen van foto’s van de medewerkers en hun verhaal of mening over een product of dienst, zullen klanten dit zien als een persoonlijke benadering van adverteren. Op deze manier kun je alsnog advertenties plaatsen, maar dan in combinatie met een persoonlijke touch. Dat is dubbel winnen!

Meer informatie?

Wil je ook ervoor zorgen dat je medewerkers het gezicht zijn van de organisatie en het merk? En ben je benieuwd hoe je dit kan aanpakken? Neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen je graag verder.