Marketing via Instagram

Tegenwoordig gebruikt (bijna) iedereen social media. Ook wij gebruiken in ons privéleven regelmatig social media. Denk hierbij aan Facebook, LinkedIn, Twitter en Instagram. Nu social media als heel normaal wordt gezien, is het slim om als ondernemer hierop in te spelen en/of uit te breiden naar meerdere kanalen. Toch hoef je als bedrijf niet op alle kanalen actief te zijn. Het is veel belangrijker om in te spelen op kanalen waar jouw doelgroep zich bevindt en waar jij meer rendement kunt halen. In deze blog lichten wij toe waarom Instagram relevant kan zijn voor jouw bedrijf.

Waarom Instagram?

Instagram maakt een verschil tussen zakelijke Instagram-accounts en persoonlijke accounts. Daarnaast biedt Instagram jou de kans om jezelf van de beste kant te laten zien door je producten te promoten, maar ook een kijkje achter de schermen te geven. Voordat je begint aan marketing via Instagram is het belangrijk om een duidelijk doel op te stellen. Wat wil je bereiken met Instagram? Dit kan meer verkeer naar je website zijn, het creëren van meer naamsbekendheid en nog veel meer. De uitstraling van jouw account bepaal je zelf! Nu is het tijd om mooie content te creëren.

marketing via instagram

Past Instagram bij jouw bedrijf?

Instagram heeft op dit moment meer dan vier miljoen gebruikers in Nederland en groeit enorm. Daarom is het aantrekkelijk om als bedrijf ook Instagram van dichtbij te bekijken. Maar let wel op! De doelgroep die Instagram gebruikt, zijn voornamelijk jonge gebruikers. Maar liefst 70% van de gebruikers is onder de 30 jaar. Instagram wordt gebruikt om sfeerbeelden te geven en gevoelens op te wekken met behulp van thema’s, zoals eten, reizen, sport, lifestyle en fashion. Heb jij een lokale bloemenwinkel? Ook dan kan Instagram een handig middel zijn om jouw doelgroep te bereiken. Wees vooral creatief en zorg ervoor dat je altijd in de gelegenheid bent om een mooi plaatje te schieten en natuurlijk te delen!

Tips voor Instagram marketing

Wil je Instagram gaan gebruiken voor jouw bedrijf? Lees dan onderstaande tips goed door!

  1. Zorg voor goede kwaliteit. Instagram is beeldgericht. Elke foto moet mooi zijn, waardoor het verhaal van je bedrijf beter naar voren komt. Ook heeft Instagram een nieuwe functie: stories. Deze functie zorgt ervoor dat je een ‘verhaal’ toont voor 24 uur aan bezoekers en volgers.
  2. Consisten Probeer als startende Instagrammer regelmatig een afbeelding of filmpje te plaatsen. De volgers willen zien wat jouw bedrijf doet.
  3. Gebruik hashtags. Ook bij Instagram kun je hashtags gebruiken om je posts vindbaar te maken. Maar probeer wel specifieke en relevante hashtags te gebruiken. Het is een beetje raar als een bloemist ‘auto’ als hashtag gebruikt.
  4. Instagram advertenties. Met behulp van Instagram advertenties kun je de bekendheid vergroten, meer klanten werven en meer betrokkenheid creëren. Ook hierin zijn er verschillende mogelijkheden, zoals fotoadvertenties, videoadvertenties, carrouseladvertenties en stories-advertenties.

Hulp nodig bij Instagram marketing?

Heb je als ondernemer hulp nodig bij het aanmaken van een bedrijfsaccount voor Instagram? Schakel ons dan gerust in! Wij kunnen jouw bedrijfspagina inrichten en jouw doelstellingen behalen. Heb je nog vragen over zakelijke Instagram-accounts? Neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen je graag verder.