Lookalike audiences inzetten op Facebook

Adverteren op Facebook kan behoorlijk interessant zijn voor je onderneming. Zeker nu Facebook de voorkeur geeft aan persoonlijke berichten op de tijdlijn ten opzichte van content van bedrijven. Dankzij advertenties kun je jouw doelgroep bereiken en motiveren om jouw product of dienst af te nemen. Je kunt nu ook jouw doelgroep vergroten dankzij de lookalike audiences van Facebook. Zo kun je nieuwe klanten werven en betere resultaten halen met je Facebook advertenties. We leggen graag uit hoe je lookalike audiences opstelt en ze inzet voor een breder bereik.

Wat zijn lookalike audiences?

Lookalike audience is beter bekend als de vergelijkbare doelgroep die Facebook als optie geeft bij het opstellen van een advertentie. Hiermee kun je een doelgroep samenstellen die vergelijkbaar is met een al bestaande doelgroep in Facebook. Heb jij bijvoorbeeld een doelgroep aangemaakt met alle websitebezoekers? Dan maakt Facebook voor een lookalike audience een groep aan die vergelijk is aan jouw websitebezoekers. Zo krijg je een doelgroep met mensen die qua kenmerken, interesses en gedrag lijken op je bestaande doelgroep.

Nieuwe klanten werven

Het nut van een lookalike audience ligt in het feit dat je met deze functie je doelgroep kunt vergroten, en zo nieuwe klanten kunt werven. Het grote voordeel is dat je advertenties gaat richten op potentiële klanten, die hoogstwaarschijnlijk geïnteresseerd zijn in je onderneming. Het zijn immers mensen die qua interesses en gedrag overeenkomen met je zelf samengestelde doelgroep. Zo kun je prospects aanspreken zonder daar zelf naar op zoek te moeten. Dankzij de tools van Facebook wordt dit namelijk voor je gedaan. En de resultaten zijn soms zelfs beter dan bij je handmatig ingestelde doelgroep!

Lookalike audience instellen

lookalike audience Facebook

Bij het instellen van een lookalike audience kun je de doelgroep baseren op verschillende bronnen. Zo kun je een vergelijkbare groep aanmaken op basis van je pagina-fans, betrokkenheid of je klantenlijst, en zoals eerder gezegd vanuit je websitebezoekers. Hiervoor moet je wel een Facebook-pixel aanmaken. Dit is een hulpmiddel dat meet wat mensen uitvoeren op je website vanuit de Facebook advertenties. Hiermee kan Facebook dus een aangepaste doelgroep aanmaken, bijvoorbeeld van mensen die voor conversie hebben gezorgd. Let wel op dat je aangepaste doelgroep niet te klein is, want dan is de kans dat er een goede lookalike audience uitkomt ook kleiner.

Vergelijk en optimaliseer

Om optimaal resultaat uit je Facebook advertenties kan het nuttig zijn om meerdere doelgroepen aan te maken en deze te vergelijken. Zo krijg je meer inzicht in hoeverre je Facebook advertenties daadwerkelijk aanslaan bij verschillende mensen en kun je hier weer op inspelen. Blijf dus vergelijken en optimaliseer vervolgens je doelgroep zodat je de beste resultaten haalt uit je advertenties!

Creëer je eigen lookalike audience!

Wil jij ook betere resultaten behalen met je Facebook marketing? Dan kunnen lookalike audiences je een eind op weg helpen. Wij helpen je graag met het optimaliseren van je online marketing. Neem gerust contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.