Je hebt een webshop, maar hoe onderscheid je je van de concurrent?

Tegenwoordig hebben vele bedrijven een webshop, omdat er steeds meer consumenten online willen bestellen. Het aanbod in webshops wordt dan ook steeds groter, daarom is het extra belangrijk om je webshop goed te onderscheiden ten opzichte van je concurrenten. Geef net dat beetje extra aan je klanten! In dit artikel geven we 8 tips.

1. Creëer een ultieme productbeleving

Je zult vast een hoop mooie producten in je assortiment hebben. Laat die dan ook goed zien! Het is belangrijk om mooie, kwalitatief goede foto’s te hebben van de producten. Dit geeft meteen een goede en professionele uitstraling. Eén beeld zegt meer dan duizend woorden, cliché, maar zeker waar bij het verkopen van je product. Daarbij is het van belang dat je niet alleen foto’s van de producten hebt, maar ook sfeerfoto’s. Door iets meer moeite te doen, kan je al een heel ander gevoel geven aan de bezoeker. Dus laat zien hoe mooi de loungeset in de tuin staat of hoe goed dat jasje gedragen kan worden in combinatie met die schoenen.

2. Zorg voor een goede service

Consumenten onthouden vaak de bedrijven waar ze goed (of juist niet goed) geholpen zijn met hun vraag, klacht of probleem. Wanneer mensen praten over de goede service van jouw bedrijf, resulteert dit in meer mond-tot-mondreclame. Kijk wat voor jouw bedrijf werkt en voer dat door. Naast de oude vertouwde tools, zoals een bereikbaar telefoonnummer en een e-mailadres, kun je de volgende tools inzetten: contactformulier op de contactpagina, een pagina met meest gestelde vragen, een bel-mij-terug-formulier, een supportpagina, een chatfunctie, WhatsApp en/of ‘Stel een vraag aan de productspecialist’. Naast het beschikbaar stellen van de verschillende services, is het uiteraard ook van belang om tijdig te reageren.

3. Geef op het juiste moment de juiste informatie

Het is erg belangrijk om je klanten te voorzien van de juiste informatie op het juiste moment. Klanten hebben al meteen vragen bij het eerste bezoek aan je webshop. Ze vinden het bijvoorbeeld belangrijk om te weten wat de verzendkosten zijn, hoe het zit met retourneren en wat de levertijd is. Deze informatie moet duidelijk vermeld staan bij bijvoorbeeld de meest gestelde vragen of onderin de footer. Na het verstrekken van deze informatie ben je nog niet klaar. Klanten houden van duidelijkheid en willen weten waar ze aan toe zijn. Houd ze daarom altijd op de hoogte, stuur ze een mail, een smsje of een WhatsApp-bericht, zodra de bestelling is verzonden. Laat klanten op een positieve manier verrassen door net wat meer informatie te geven.

4. Schrijf voor je doelgroep

Het klinkt zo logisch, maar schrijf voor je doelgroep. Klanten zijn sneller geneigd je producten te kopen wanneer zij zich aangesproken voelen door de tekst. Zorg er dus voor dat de teksten zo geschreven zijn op de manier zoals je doelgroep ze graag leest. De bezoeker zal zich op zijn gemak voelen en minder snel vertrekken naar een andere webshop.

5. Maak gebruik van video-reviews

Zoals hierboven beschreven, is het hebben van mooie en goede foto’s en de juiste teksten van groot belang bij een webshop. Klanten willen precies weten wat ze kopen. Een video-review geeft dan uiteindelijk toch het meest realistische beeld, zeker wanneer het een functioneel product is. Bewegende beelden met een persoon die je door alle functies van het product praat, komt erg betrouwbaar over. Maak daarom ook gebruik van video-reviews.

6. Geef je klanten de mogelijkheid tot een uniek product

Niemand wil schoenen dragen die iedereen heeft. Zorg er daarom voor dat klanten je producten naar hun eigen hand kunnen zetten, dat ze de producten kunnen personaliseren. Enkele voorbeelden van gepersonaliseerde producten zijn: het ontwerpen van je eigen schoenen, het samenstellen van je museli-mix, foto’s laten afdrukken op verschillende producten of je initialen laten graveren in een armband, ketting of ring. Bedenk hoe je de producten uit je assortiment persoonlijk kan maken voor je klanten.

7. Deel je kennis!

Het is vanzelfsprekend dat je op de hoogte bent van de ontwikkelingen binnen je branche. Het is een gemiste kans om deze informatie voor jezelf te houden. Deel daarom deze informatie met je klanten! Veel van hen zijn natuurlijk ook geïnteresseerd in de nieuwste ontwikkelingen en trends. Daarnaast word je een stuk serieuzer genomen en laat je zien dat je een echte productspecialist bent. Vele bedrijven maken al gebruik van een blog en social media voor het delen van deze nieuwtjes.

8. Maak het persoonlijk

Het creëert vertrouwen wanneer je persoonlijk bent naar je klanten. Vertrouwen is een belangrijk aspect voor een webshop. Wanneer je iemand vertrouwt, ben je sneller geneigd in zee te gaan met deze persoon. Je kunt persoonlijk worden op veel verschillende manieren. Zo kun je een persoon, of natuurlijk jezelf, het gezicht maken van je webshop. Een gezicht achter een bedrijf geeft mensen een vertrouwd gevoel.

Wij kunnen je helpen bij het opzetten of vernieuwen van je webshop. Neem gerust even contact op!