De ideale omgevingsanalyse in vier stappen

Door jouw omgeving to monitoren kom je erachter wat jouw doelgroep werkelijk vindt van alles wat momenteel gaande is. Zoals wij in een recentelijke blog al omschreven is het in deze tijden cruciaal dat je leert inspelen op de nieuwe behoeftes van jouw doelgroep. Wij vertellen jou alles over hoe jij de ideale omgevingsanalyse kunt maken.

Omgeving monitoren

Mensen vormen altijd een mening. Dit doen zij voornamelijk gebaseerd op de informatie die hen door de media wordt gegeven. Door jouw omgeving te monitoren is jouw bedrijf op de hoogte van de huidige interesses van jouw doelgroep en op welke vragen zij een antwoord willen. Met behulp van het van Buiten Naar Binnen-model kom je erachter waar jouw doelgroep werkelijk naar op zoek is en hier kun jij vervolgens als onderneming op inspelen door jouw content erop aan te sluiten.

Van Buiten Naar Binnen-model

Het VBNB-model bestaat uit vier verschillende stappen: vraag, bronnen, nuances en betekenis. Door het doorlopen van deze stappen kun je een waardevolle omgevingsanalyse creëren die jouw bedrijf meer inkijk geeft op hetgene waar jou doelgroep momenteel naar op zoek is.

Stap 1 – Vraag formuleren: voordat je een antwoord kunt krijgen is het belangrijk dat je de juiste vragen leert stellen. Een aantal voorbeelden zijn bijvoorbeeld, welke vragen en behoeften leven er bij het publiek tijdens crises of incidenten? Of, wat wordt er over verschillende bedrijven gezegd en geschreven?

Stap 2 – Bronnen raadplegen: Verschillende bronnen die je kunt raadplegen om data te verzamelen zijn online en offline media en interne en externe stakeholders. Hierdoor krijg je de meest nauwkeurige informatie.

Stap 3 – Nuances aanbrengen: Je hebt ondertussen al redelijk wat data bij elkaar gevonden. Dat brengt je bij de volgende kwestie. Waar ga je beginnen? Door het genereren van de juiste nuances te pakken weet jij precies wat jij met alle verzamelde informatie moet doen. Dit kan op verschillende manieren: zoeken naar opvallendheden en patronen, broninvloed en validatie. Door deze stap goed uit te voeren kun je jouw toegevoegde waarde als bedrijf in jouw omgeving laten zien.

Stap 4 – Betekenis geven: De laatste stap die moet worden uitgevoerd is het betekenis geven aan alles wat je hebt verzameld. Het moet nu alleen nog dusdanig worden gepresenteerd aan de buitenwereld. De laatste stap komt terug in vier onderdelen: document, discussie, acties en borging.

Jouw ideale omgevingsanalyse

Ben jij als bedrijf opzoek naar een manier om goed te leren inspelen op jouw omgeving? Dan ben je bij Caramelo Media aan het juiste adres. Onze specialisten bezitten over alle benodigde kennis om jou te voorzien van het beste advies. Voor meer informatie of eventuele vragen kun je altijd contact opnemen. Wij staan jou graag te woord.