Impact van voice search op vindbaarheid

Voice Search, de spraakgestuurde zoekopdrachten tool waarmee mensen gemakkelijk hun zoekopdracht kunnen uitvoeren. Misschien denk je dat het nooit zo’n hype wordt en wil je er geen aandacht aan besteden. Mogelijk een gemiste kans, aangezien voice search wel degelijk een van de belangrijkste trends is op het gebied van zoekopdrachten in de toekomst. Wij leggen je graag meer uit over spraakgestuurde zoekopdrachten en de impact daarvan op jouw vindbaarheid binnen zoekmachines.

Wat is voice search?

Voice search zijn spraakgestuurde zoekopdrachten, waarbij je met je stem zoekt op het internet in plaats van het gebruik van een toetsenbord. Het is dus een gesproken zoekopdracht voor een zoekmachine. Je kunt gebruikmaken van voice search op zowel mobiele telefoon als laptop of desktop. In de meeste gevallen wordt voice search gebruikt op een smartphone, zoals bij Siri van Apple. Maar niet alleen Apple speelt in op voice search, ook Google heeft een voice search tool: Google Assistant. Nu de grotere namen het gebruiken, betekent dit dat er grote veranderingen in opkomst zijn.

Voice search ontwikkelingen

voice search

Ondanks dat vele mensen het ongemakkelijk vinden om in openbare ruimtes tegen hun telefoon te praten, is het voor veel jongeren heel normaal. Voice search zal op langere termijn gaan winnen van regulier zoeken. Pak het dus op tijd aan!

Inspelen op spraakgestuurde zoekopdrachten

Spraakgestuurde zoekopdrachten blijven groeien. Daarnaast zijn er grote verschillen met voice search en de zogenoemde text search. Als je als ondernemer laptops en andere technische producten verkoopt, kon je voorheen SEO-teksten schrijven zodat je hoger scoort in de zoekresultaten van Google.

Nu is het zo dat voice search gebruikers vragen stellen aan hun smartphone om zo snel mogelijk antwoord te krijgen op hun vraag. Potentiële klanten die voice search gebruiken zullen niet via de telefoon: ‘Laptop kopen’, maar juist een specifiekere vraag stellen. ‘’Waar kan ik een goedkope grote laptop kopen?’’ Dit betekent dat je als ondernemer moet inspelen op voice search zoekopdrachten door je website te optimaliseren voor de toekomst.

Optimalisatie tips voor voice search

ComScore voorspelt dat in 2020 ruim 50% van alle zoekopdrachten ingesproken zullen worden. Als ondernemer wil je natuurlijk wel vindbaar blijven in de zoekresultaten. Daarom is het slim om nu al je website te optimaliseren. Wij geven graag enkele optimalisatie tips voor je website.

  • Maak gebruik van longtail zoekwoorden. Het is belangrijk om je zoekwoorden aan te passen, omdat potentiële klanten specifieke vragen zullen stellen. Bedenk dus van te voren welke vragen je (potentiële) klanten zullen hebben over je merk, bedrijf, producten of diensten.
  • Voeg een FAQ-pagina toe. Een FAQ-pagina is een pagina met veelgestelde vragen. Voice search platforms zullen sneller deze informatie gebruiken dan normale teksten op je website.
  • Lokaal wordt belangrijker. Besteed aandacht aan je locatie en reviews. De meeste gebruikers van voice search zijn onderweg en zoeken op een bedrijf, restaurant of café in de buurt. Door voice search is het nog belangrijker geworden om je teksten te optimaliseren op een locatie. Als mensen op jouw locatie zoeken, is de kans groot dat je hoger scoort in Google.

Hulp nodig?

Wil jij als ondernemer direct inspelen op voice search zodat je later niet achterloopt? Neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen je graag verder met de realisatie van een voice search vriendelijke website!