Hoe is jouw tone of voice via mobiel?

Mensen en hun mobiel zijn één. Waar jij bent, is je mobiel ook. Dit maakt mobiel een van de meest waardevolle communicatiekanalen, want je hebt altijd direct toegang tot je klant. Maar met alle concurrentie die om aandacht vraagt moet dat korte berichtje raak zijn. Je bent namelijk maar een druk verwijderd van genegeerd worden. Je tone of voice speelt daarin een belangrijke rol. Ben jij je bewust van je tone of voice via mobiele berichten? Wij vertellen je meer over het belang van een goede tone of voice voor mobiel.

Belang van tone of voice

Waar mobiel als voordeel heeft dat het altijd binnen handbereik is en daarmee snel contact kan leggen met je klant heeft het als nadeel dat iedereen dit probeert. De concurrentie is moordend en niet onbelangrijk, mensen gebruiken hun mobiel om te socializen, niet om naar jouw marketing- of andere communicatie-uitingen te kijken. Om te voorkomen dat jouw bericht als spam wordt gezien en direct uit het beeld verdwijnt moet je letten op de tone of voice. Want die moet de aandacht vasthouden.

Aanhef

Het begin van je bericht kan al bepalend zijn voor de keuze of je bericht überhaupt het lezen waard is voor je klant. Dat maakt de aanhef direct een belangrijke keuze. Wanneer je de naam van je ontvanger niet weet en het bericht is maar kort, is een formele aanhef vaak niet de beste keuze. Dit vergroot de afstand tot je ontvanger en maakt het bericht geautomatiseerd en daarmee snel onbelangrijk. Als je de naam niet weet kan een aanhef weglaten daarom soms beter werken. Een kort bericht betekent duidelijk zijn, ook al val je dan direct met de deur in huis.

Verplaats je in de gebruiker

Mobiele berichten zijn kort, maar dat hoeft niet te betekenen dat het een opsomming van zaken hoeft te zijn. Als ontvanger wil je liever een persoonlijke en betrokken bericht lezen, dan een bericht wat vol formele en feitelijke informatie staat. Inhoudelijk hoeft dit geen enkel verschil te maken, maar de toon waarin het bericht staat nodigt veel meer uit om verder te lezen. Het voelt namelijk niet als spam, waar een formeel bericht dat idee vaak sneller oproept. Dus ben vriendelijk maar wel concreet en blijf zo relevant voor je lezer.

Wees consistent

Wat wordt gezien als belangrijkste factor als het aankomt op toon of voice is consistentie. Als je de ene keer het jolige jonge bedrijf uithangt dat informeel communiceert en je even later een extreem formeel smsje stuurt dat de bestelling die je zojuist gedaan hebt jouw kant op komt ben je de ontvanger kwijt. Welke keuze je ook maakt voor jouw communicatie-uitingen, deze moet in ieder kanaal terugkomen. Dan bouw je een imago op wat past bij je bedrijf en kun je jezelf onderscheiden van de rest. Of dat nou formeel is of niet.

Jouw tone of voice bepalen?

Wil je ook mobiele communicatie inzetten om je klant direct en goed te informeren? Let dan goed op de juiste tone of voice die past bij jouw bedrijf en die aanspreekt in plaats van afstoot. Wij helpen je graag met het opzetten van de juiste marketingmiddelen om je klant op de juiste manier aan te spreken. Voor meer informatie of kun je altijd contact met ons opnemen. Dan kijken we samen hoe we jou verder kunnen helpen.