Geef als merk houvast aan jongeren

Veel merken willen het, maar slechts weinigen krijgen het voor elkaar: jongeren bereiken. Jonge doelgroepen zijn natuurlijk de toekomst, maar hoe bereik je deze? En moet ieder bedrijf dat eigenlijk wel willen?

Eigen doelstellingen

Daar gaat het bij veel bedrijven vaak mis: ze willen té graag de aandacht van jongeren trekken, en vergeten daarmee hun eigen doelstellingen. Want een verzekeraar die jongeren als nieuwe doelgroep aan het klantenbestand wil toevoegen is amper geloofwaardig. Jonge mensen denken nog helemaal niet na over het afsluiten van verzekeringen en degenen die dat wel doen, zullen uiteindelijk zelf de juiste zoekwoorden in Google invoeren. Je hele marketingstrategie omgooien is dus vaak niet eens nuttig. Maar wat moet je dan wél doen?

 

Passen bij leefstijl

Veel merken die het goed doen bij jongeren, zijn vaak al een onderdeel van hun leven. Dure kledingmerken worden bijvoorbeeld door jongeren omarmd, omdat ze per definitie bij hun interesses en leefstijl passen. Zo zien ze hun favoriete artiesten of influencers bijvoorbeeld rondlopen in een dure jas, waarna ze deze zelf willen dragen. Dit soort merken doen zelf niet zoveel moeite om binnen de jongerencultuur te passen. Het is dan ook niet hun doel om per se een jongerenmerk te zijn.

Geef houvast

Waarschijnlijk valt jouw onderneming buiten de belevingswereld van jongeren. De jonge doelgroep heeft nou eenmaal een specifieke smaak en een leven dat afwijkt van andere groepen. Toch kan ook jij kansen benutten om jongeren aan te spreken. Jongeren houden bijvoorbeeld van merken. Ook bieden merken houvast in een levensfase waarin ze zich ontwikkelen. Ze verbinden dus niet alleen hun identiteit aan een merk. Dit geeft jouw organisatie de kans om met een marketingcampagne in te spelen op het houvast die jongeren nodig hebben.

Geen jongerenmerk, wel relevant

Door je te focussen op de onzekere levensfase van jongeren, roept jouw merk herkenning bij deze doelgroep op. Leg de nadruk op ondersteuning en jongeren zullen je sneller aandacht geven. Banken hebben dit bijvoorbeeld begrepen: een jongerenmerk zullen ze nooit worden, maar door met jongerenrekeningen en extra financieel advies trek je toch de aandacht van jonge mensen. Binnen je eigen bedrijf kan je denken aan een dienst die speciaal is opgezet voor jongeren. Zo worden zij alsnog een relevante groep binnen je bedrijf, zonder dat meteen de hele identiteit ervan verandert.

Missies en doelen

Laat de gedachte dus los dat je meteen een hip jongerenmerk moet worden. Vaak is dat gewoon niet haalbaar. Daarnaast verlies je er mogelijk veel van je traditionele trouwe klanten mee. Vanuit je huidige missies en doelen kan je vaak al veel voor de jongere doelgroep betekenen. Hier een gespecificeerde marketingstrategie voor opzetten is daarom belangrijk. Zonder de focus op een identiteitsverandering. Onze marketing-experts van  kunnen je helpen nieuwe doelen op te stellen die passen op je campagne voor jongeren.

Jongere doelgroepen bereiken

Wil jij ook nieuwe doelgroepen bereiken, maar weet je niet waar je moet beginnen? Bij Caramelo Media hebben we veel ervaring met het identificeren van verschillende groepen die voor jouw bedrijf relevant zijn om te targeten. Voor meer informatie kan je natuurlijk contact opnemen met onze marketeers. Dan nodigen we je uit voor een goed gesprek met een verse kop koffie.