Effectieve storytelling

Als ondernemer wil je jouw doelgroep aan je binden en enthousiasmeren over je product of dienst. Storytelling wordt veel gebruikt om de boodschap van een organisatie over te brengen. Een goed verhaal vertellen is echter makkelijker gezegd dan gedaan. Want waar moet je op letten bij het creëren van een verhaal rondom jouw merk? En hoe zorg je ervoor dat jouw verhaal de aandacht grijpt ten opzichte van de concurrentie? Wij leggen je graag uit hoe jij storytelling effectief in kunt zetten.

Meer binding en bereik

De kracht van storytelling zit hem in het feit dat boodschappen in verhaalvorm sterker overkomen en meer emotie oproepen bij mensen. Zo kun je jouw product op een andere manier presenteren en de klant aan je merk binden. Een verhaal heeft namelijk meer impact op iemand dan een losstaande boodschap. Bovendien hebben we de neiging graag sterke verhalen te delen met anderen, waardoor een goed verhaal veel meer mensen kan bereiken.

Sluit aan op je doelgroep

Een belangrijke misvatting bij de inzet van storytelling is dat er bij het opstellen van een verhaal alleen gekeken moet worden vanuit het bedrijf. Zo kan een product verschillende specificaties hebben die jij als ondernemer centraal wilt stellen. Maar zit je doelgroep hierop te wachten? Om storytelling, en contentmarketing in het algemeen, effectief in te zetten moet worden gekeken naar de behoefte van je doelgroep. Dus een sterk verhaal sluit aan op je doelgroep en vertelt vooral het verhaal achter de producten.

Bepaal een kernboodschap

Een krachtig verhaal is duidelijk en goed opgebouwd. Dus is het van belang om vooraf te weten wat je intentie is. Wat wil je met jouw verhaal bereiken? Hierbij zijn verschillende doelen mogelijk. Zo kun je mensen een bepaald gevoel meegeven. Of wil je ze juist aan het denken zetten met jouw verhaal. Het kan ook zijn dat je ze juist actie wilt laten ondernemen. Denk dus vooraf goed na over de kern van jouw storytelling. Pas als de kernboodschap van je verhaal helder is kun je het verhaal gaan opbouwen. Je moet immers weten waar je naartoe wilt werken.

Zorg voor identificatie

Een goed verhaal zorgt ook voor herkenning. Een (potentiële) klant moet zich kunnen identificeren met wat hij voorgeschoteld krijgt. Dit kan een persoon zijn, een eigenschap, of een herkenbare situatie. Door te zorgen voor een bepaalde identificatie raakt een kijker of lezer emotioneel betrokken bij het verhaal. Door deze betrokkenheid kan de ontvanger beïnvloed worden en kunnen de positieve ervaringen uit het verhaal worden overgedragen op jouw bedrijf.

Krachtige storytelling inzetten?

Wil jij ook een krachtig verhaal inzetten om jouw bedrijf onder de aandacht te brengen bij je doelgroep? Wij helpen je graag met de invulling van jouw online contentmarketing. Neem gerust contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken. We kijken graag hoe we jou kunnen helpen aan een sterke online positie.