De kracht van emoji’s

Voor de meeste bedrijven blijft Facebook het belangrijkste social medium om te communiceren naar de (potentiële) klant. Door Facebookgebruikers worden er dagelijks honderden miljoenen emoji’s verzonden. Emoji’s zijn hiermee niet meer weg te denken uit onze online communicatie en kunnen een ware aanvulling zijn voor je (commerciële) boodschap. Maar waarom en hoe gebruik je ze als merk?

Een emoji zegt meer dan duizend woorden

Emoji's

Emoji’s kunnen helpen om een persoonlijke touch en meer context te geven aan een boodschap. Het is een universele manier van communiceren die iedereen (her)kent. Daarnaast kun je met emoji’s een emotie in jouw boodschap meegeven. Dat is super interessant omdat juist een gebrek aan emotie of misinterpretatie van emotie een probleem kan zijn bij non-verbale communicatie. Een goede emoji die aansluit bij de boodschap is dus een waardevolle toevoeging. Daar komt bij dat mensen beelden veel sneller kunnen verwerken dan tekst. Mensen scrollen gemiddeld 15 keer per dag door de feeds van Facebook en zij zien hierin honderden berichten voorbij komen. Valt je tekst op door een emoji, dan is de kans groot dat mensen stoppen met scrollen om jouw boodschap te lezen. Is de boodschap vervolgens interessant, dan is de kans groot dat ze zelfs het doorklikratio verhogen.

Is er juist emoji gebruik?

Een juist gebruik van emoji’s is er bijna niet. Met duizenden verschillende emoji’s is het lastig om te zeggen welke het beste werken. Dit is afhankelijk van je merk, doelgroep en doelstelling. Houd hier dan ook allereerst rekening mee. Daarnaast is het heel belangrijk om een emoji te gebruiken die past bij de context, anders kan de lezer jouw boodschap alsnog anders interpreteren, oninteressant of zelfs irritant ervaren.

Deze tool legt de betekenis van vele emoji’s uit. Je kunt dus van tevoren testen of de emoji een toevoeging is aan de boodschap. Daarnaast is het goed om te weten welke emoji’s de (potentiële) doelgroep gebruikt, zodat de emoji’s die jij gebruikt sneller kunnen zorgen voor betrokkenheid. Gebruikt je doelgroep geen emoji’s? Dan is het verstandig om dit zelf ook achterwege te laten. Bedenk dus van tevoren altijd of en hoe je dit kan inpassen in jouw social aanpak.

Conclusie

Het is met duizenden verschillende emoji’s ontzettend verleidelijk om helemaal los te gaan en overal emoji’s aan toe te voegen. Onthoud dat ze vooral dienen als aanvulling op jouw boodschap en niet als vervanging ervan. Houd het dus kort en bondig, spontaan en zorg voor een goede balans. Houd altijd rekening met je merk, doelgroep en doelstelling zodat de emoji’s een toegevoegde waarde zijn aan de boodschap die je wilt overbrengen.

Hulp nodig?

Ook voor bedrijven kan emoji-gebruik een goede toegevoegde waarde zijn. Kom je er niet helemaal uit of besteed je jouw Facebook marketing liever uit? We helpen je graag. Neem dus gerust contact met ons op zodat we je verder kunnen helpen.