De heilige graal: hoe bereik je jongeren?

Ze zijn verslaafd aan hun smarthpone, zijn altijd en overal online en willen alles vastleggen. Jongeren zijn een kansrijke doelgroep, maar wel een zeer lastige doelgroep. Om er daadwerkelijk wat uit te halen moet je ze eerst begrijpen, weten wat ze willen en hoe ze dingen ervaren. Pas dan kun jij die heilige graal tot je nemen, die je leidt naar veel bereik en betrokkenheid onder de meest aanwezige groep als het gaat om online. Wij helpen je graag deze groep te doorgronden.

Jongeren zijn geen één doelgroep

Bereik jongeren

Voordat je jezelf gaat verdiepen in het doen en laten van jongeren is er een belangrijke stelregel die je moet begrijpen. Dat is namelijk dat jongeren niet één geheel zijn die je als gezamenlijke doelgroep mag zien. Daarvoor zijn de verschillen onderling veel te groot. Het werkt dan ook niet zo dat één uiting op de populaire kanalen je merk bindt aan alle jongeren. Ook onder jongeren zijn er leeftijdsgroepen die allemaal ergens anders op uit zijn. Ieder met hun eigen gebruiken en hun eigen manier van communiceren, en dus ook met hun eigen behoeften op social media.

Op zoek naar vrienden, liefde en identiteit

Wanneer duidelijk is dat je onderscheid moet maken is het zaak om te kijken naar wat deze groep drijft op Social Media. Want wanneer je jouw belangrijke boodschap perse wilt overbrengen zonder in de gaten te hebben wat jongeren willen horen, ga je kansloos ten onder. Je moet je verdiepen in de jongeren, net zoals je dat bij andere doelgroepen moet. Dan blijkt dat zij online voornamelijk bezig zijn met vrienden, de liefde en identiteit. Daar moet je dus op inhaken als bedrijf.

‘Heb ik al gezien’

Aangezien jongeren bijna de gehele dag door online te vinden zijn, hebben ze alle nieuwste filmpjes en grapjes allang gezien. Om je te onderscheiden moet je ook niet proberen om met iets ‘neps’ viral te gaan, maar kun je je beter focussen op iets authentieks. Jongeren hebben namelijk onmiddellijk in de gaten als iets nep is. Het moet echt zijn, zonder alle fratsen eromheen. Dat wordt gewaardeerd, en dat zie je terug in de reacties.

Werk samen, niet voor

Misschien wel de belangrijkste tip om jongeren te bereiken met je online marketing: werk samen met ze. Betrek ze bij het verzinnen van je content. Dat heeft veel meer waarde dan wat overdreven ‘jonge’ termen in je boodschap te verwerken die totaal niet bij jouw merk passen. Bovendien zijn jongeren heel creatief en weten ze als geen ander hoe ze beeld moeten maken. Ze doen immers niks anders. Kijk dus mee met je nichtje of neefje, vraag wat zij ervan vinden en hoe zij het zouden doen. Dan vind jij misschien wel de weg naar de heilige graal.

Hulp nodig met je marketing campagne?

Wil jij je online marketing optimaal laten presteren onder je jongeren doelgroep? Dan is het belangrijk om te weten wie je wilt bereiken en hoe zij jouw merk ervaren. Wij helpen je graag met het opzetten van je online marketing om dit zo goed mogelijk af te stemmen op je doelgroep. Voor meer informatie of vragen over onze diensten kun je altijd contact met ons opnemen. We kijken graag hoe we jou verder kunnen helpen.