Customer Experience optimaliseren

Resultaten binnenhalen via je webshop is niet altijd even gemakkelijk. Veel bezoekers wil nog niet altijd zeggen dat er ook daadwerkelijk veel verkocht wordt. Maar waarom bezoekers voortijdig afhaken is ook niet altijd even duidelijk. Feit is dat het belangrijk is je bezoeker een optimale customer experience te geven, waardoor ze eerder geneigd zijn iets van je te kopen. Uit een onderzoek van SAP zijn een aantal verbeterpunten voor jou als ondernemer gebleken. Wij leggen graag uit waar de mogelijkheden voor jou liggen.

Customer experience

Gemakkelijk retourbeleid

Een van de grootste ergernissen onder consumenten is dat het retourneren van een bestelling veel gedoe en, nog erger, geld kost. Een van de online verbeterpunten is dus een retourbeleid dat aansluit bij de wensen van je bezoekers. Dit draagt bij aan een aangename customer experience, want de drempel dat iets terugsturen heel veel moeite oplevert valt weg. Mogelijkheden om dit aan te passen zijn een makkelijke locatie aanbieden waar producten teruggebracht kunnen worden of een retourpakket dat wordt opgehaald. Keyword in het retourbeleid? Gratis!

Testen of passen

Een ander probleem waar online shoppers tegenaan lopen is dat er geen mogelijkheid is tot het passen of testen van artikelen voordat ze besluiten tot een aankoop. Dit kan bijvoorbeeld bij online kledingshops een groot probleem opleveren en daarmee minder resultaat geven. Veel mensen willen dan ook de mogelijkheid een aankoop fysiek te onderzoeken. Als ondernemer kun je dit oplossen door meerdere opties van een product aan te bieden, waaruit ze zelf de beste kiezen. Je kunt ook in de gaten houden of mensen twijfelen tussen verschillende producten, en zevervolgens naar je winkel lokken. Geef aan dat ze het product kunnen testen in de winkel en noem de dichtstbijzijnde winkel. Zo voorkom je dat mensen te veel twijfelen en afzien van een aankoop.

Korting trekt ze over de streep

Aankopen in webshops worden sneller gedaan wanneer er een melding over korting wordt gedaan. Dat is een van de uitkomsten van het onderzoek van SAP. Geen grote verrassing natuurlijk, aangezien kortingen een van de meest gebruikte marketingtrucs zijn om mensen tot koop over te laten gaan. Maar het geeft wel aan hoe belangrijk het is om dit mee te nemen in je webshop. Een gepersonaliseerde korting, op producten waar iemand veel naar zoekt, levert dus al snel meer verkopen op. Zo kun je met een simpele korting een twijfelende klant over de streep trekken.

Blijf in contact

Een andere uitkomst uit het onderzoek van SAP was het belang van goed contact. Een onbeantwoorde vraag of slechte hulp is namelijk een dooddoener voor potentiële klanten. Daartegenover staat dat goede hulp gewaardeerd wordt en de twijfel over een aankoop kan wegnemen. Het goed beantwoorden van vragen creëert een gevoel van waardering bij je bezoekers, die wordt terugbetaald met een aankoop. Zorg er dus altijd voor dat je klanten te hulp schiet bij problemen of vragen. Dit helpt je niet alleen aan een beter imago, maar dus ook aan een hogere aankoopintentie.

Jouw perfecte customer experience

Wil jij er ook voor zorgen dat jouw klanten online een optimale ervaring krijgen en zo eerder geneigd te zijn om iets uit je webshop te kopen? Wij helpen je graag de customer experience van je website of webshop te optimaliseren. Neem gerust contact met ons op voor meer informatie. We bespreken graag hoe we jou kunnen helpen met jouw online marketing!