Creëer een perfecte aansluiting tussen relevante content en customer journey

Tegenwoordig is het belangrijk om een goede aansluiting te vinden in relevante content en de customer journey op je website. Je wilt dat je bezoekers snel hun weg kunnen vinden op jouw website met de juiste informatie. Maar hoe doe je dat?

Relevante content

Steeds meer bedrijven kiezen ervoor om contentmarketing in te zetten als online marketingtool en dat is niet voor niets! Relevante content creëren is belangrijk. Bedrijven willen hun doelgroep verbinden met inhoud door het aanbieden van relevante informatie. Dit is goed voor de band met je doelgroep en speelt tegelijkertijd een grote rol bij de vindbaarheid in Google. Maar hoe kun je contentmarketing het beste inzetten in combinatie met customer journey?

Bepaal je persona’s

Allereerst is het belangrijk om je doelgroep te bepalen. Vele ondernemers maken de fout om te kijken wat ze zelf interessant vinden en waar hun interesses liggen. Kijk echt naar je doelgroep. Wie zijn er geïnteresseerd in jouw product of dienst? Creëer een persona op basis van kenmerken, voorkeuren en internetgebruik.

Persona

Tips voor het maken van een persona:

– Het is natuurlijk leuk om een persona te creëren, maar baseer deze op feiten! Haal bijvoorbeeld informatie uit klanttevredenheidsonderzoeken, enquêtes en gebruik cijfers uit Google Analytics.
– Denk aan de relevantie. Dat je persona graag Starbucks koffie drinkt voegt niet veel waarde toe aan het feit dat jij graag een matras wil verkopen. Zorg voor informatie die relevant is voor de relatie tussen de gebruiker en jouw product of dienst en kom erachter hoe hij gebruik maakt van internet en via welke kanalen en devices.
– Creëer meerdere persona’s. Jouw doelgroep bestaat niet uit één persoon, maar ook niet uit één ‘soort’ persoon. Maak daarom altijd meerdere persona’s. Leg wel de focus op de belangrijkste doelgroepen en maak ook weer niet te veel persona’s. Zorg dat je hier een goede balans in vindt.
–  Maak ook gebruik van je echte doelgroep. Een persona is een goed hulpmiddel, maar wil je je website verder optimaliseren? Schakel dan de hulp in van je doelgroep!

Consumentendoelen en eigen doelstellingen

Na het bepalen van je persona’s is het van belang om de bedrijfsdoelstellingen en de consumentendoelstellingen naast elkaar te leggen om te kijken in hoeverre deze op elkaar aansluiten. Het is namelijk van belang dat er een verbinding is tussen deze doelstellingen. Bedenk bijvoorbeeld van tevoren wat het doel is van een (potentiele) klant bij het lezen van jouw content. Heeft de consument behoefte aan meer informatie over een bepaald onderwerp of wil hij direct een aankoop gaan doen? Het is van belang dat er een duidelijke verbinding moet zijn tussen de wensen van de doelgroep en jouw wensen. Er die er niet? Dan heb je waarschijnlijk de verkeerde persona’s gekozen. Is er wel een duidelijke verbinding? Bedenk dan goed de verschillende stappen, de customer journey, die de consument maakt voordat hij bijvoorbeeld overgaat tot aankoop. Je moet dan content maken voor elke stap in dit proces.

Voor welke kanalen ga je?

Nu is het tijd om te kiezen welke kanalen je gaat inzetten voor het verspreiden van je content. Moeilijk? Kijk naar je persona’s en gebruik de kanalen die zij gebruiken. Het liefst met onderbouwende argumenten en feiten vanuit een onderzoek. Ga voor een mix aan kanalen. Je doelgroep bevindt zich (waarschijnlijk) niet op één kanaal, dus richt je dan ook niet alleen op één kanaal, maar maak een relevante mix.

Content afstemmen

Als je persona’s, doelstellingen en mix aan kanalen zijn bepaald, is het tijd om je content goed op elkaar af te stemmen. Houd je doelstellingen goed in je achterhoofd, betrek altijd je persona’s erbij en bepaal de relevantie per kanaal. Doorloop de stappen van je consumenten en speel daarop in. Zorg ervoor dat de bezoeker de juiste en relevante informatie krijgt bij elke stap die zij maken.

Een goed voorbeeld hiervan is het benoemen van verzendkosten op je website. We zien bij webshops nog vaak genoeg dat de verzendkosten pas bij het afrekenen worden getoond. De bezoeker op je website is zover gekomen dat hij op het punt staat om een aankoop te gaan doen, maar dan ziet hij ineens dat hij ook nog verzendkosten moet betalen. Daar is hij niet op voorbereid en hakt af. Daar gaat een potentiele klant. Benoem daarom altijd duidelijk de verzendkosten op je website, zodat de consument niet op het einde nog verrast wordt.

Blijf up-to-date

We weten allemaal hoe snel de online wereld verandert en hoe snel consumenten veranderen, hoe dynamisch en flexibel ze kunnen zijn qua behoeften. Blijf daarom altijd op de hoogte van nieuwste ontwikkelingen. Uiteraard binnen je branche, zodat je jouw doelgroep altijd kan voorzien van de nieuwste informatie, maar blijf ook op de hoogte van de interesses en voorkeuren van je doelgroep. Misschien zie je een verschuiving in de kanalen die zij gebruiken, dan is het tijd om je kanalenmix aan te passen. Zie je dat jouw doelgroep andere stappen doorloopt voor het overgaan tot aankoop? Pas dan je content aan. Met andere woorden, blijf altijd bezig met vernieuwen en ontwikkelen en houd de behoeften van je doelgroep in de gaten.

contentmarketing

Hulp nodig?

Wil jij contentmarketing toepassen maar weet je niet zo goed hoe je moet beginnen? Of wil jij beter vindbaar zijn in Google, maar heb je geen idee hoe? Neem gerust even vrijblijvend contact op. Wij helpen je graag verder!