Niet iedere ondernemer heeft ervan gehoord, maar het is een belangrijk hulpmiddel voor je marketing: de inhaakkalender. Om relevant te blijven, moet je content up to date zijn. Dat kan alleen wanneer je altijd op de hoogte bent van relevante onderwerpen om op in te haken.
Bijzondere dagen
Wat is de inhaakkalender? Deze handige online of fysieke kalender houd je op de hoogte van alle relevante ‘bijzondere’ dagen van het jaar. Natuurlijk ken je de traditionele feestdagen wel uit je hoofd: Pasen, Kerst, Oud en Nieuw. Maar ben je je ook elk jaar bewust van de Dag van Epilepsie, Pyjamadag of zelfs van Talk Like a Pirate Day? Sommige van deze dagen klinken misschien wat gek in de oren, maar ze leveren je veel inspiratie op voor content!
Invalshoeken
Met de inhaakkalender bedenk je makkelijk nieuwe invalshoeken voor blogs, maar ook leuke inhakers voor persberichten. Ook kan je er creatieve campagnes mee bedenken, die met relevante info, aangrijpende verhalen of humor de aandacht van je klant trekken. Want al vier je deze dag niet zelf, Pyjamadag is natuurlijk een uitstekende gelegenheid om als winkeleigenaar een actie te bedenken voor je pyjama’s. Of vraag op de Dag van Epilepsie aandacht voor de aandoening, bijvoorbeeld door een bedrag te doneren wanneer klanten veel aankopen doen.
Inplannen
Er zijn meer dan genoeg mogelijkheden om een inhaakkalender te downloaden. Op Google staan er duizenden online. Ook kan je makkelijk zelf een inhaakkalender samenstellen. In dat geval zoek je zelf alle bijzondere dagen van het jaar op en schrijf je ze met de hand op een kalender of in je agenda. Downloaden blijft het handigst: je kan alle bijzondere dagen met één druk op de knop toevoegen aan je Google Agenda. Zo heb je elke week een handig overzicht van leuke inhakers. Ook kan je dan makkelijk content inplannen voor je contentkalender. Zo vergeet je rond de drukke feestdagen in december bijvoorbeeld niet om een actie te starten of een blog in te plannen.
Letterlijk
De beste inhaakcontent schrijf je niet door al deze dagen te serieus te nemen. Ga op Popcorndag dus niet letterlijk over popcorn schrijven. Het is juist de uitdaging om op zoek te gaan naar raakvlakken met je vakgebied. Als electronicawinkel kan je bijvoorbeeld schrijven over televisies of geluidsboxen voor je ‘thuisbioscoop’. Maar je kan ook een blog schrijven over magnetrons. Kijk vooral of het onderwerp bij je bedrijf past en verplaats je in je klant: wat vinden zij van dit onderwerp?
Wil jij relevante content?
Caramelo Media kan je helpen bij het vinden van interessante inhakers voor je content en het opzetten van campagnes. We denken enthousiast met je mee en dragen zelf ook ideeën aan. Voor elke invalshoek weten onze marketeers een goede blog te schrijven, waardoor je up to date blijft en altijd relevante content kan publiceren voor je klanten. Wil je weten wat we voor jouw marketing kunnen betekenen? Neem dan snel contact met ons op voor een kennismakingsgesprek.