Attentie! Hoe trek je de aandacht met je blogs?

Aandacht trekken, hoe doe je dat zonder dat het irritant wordt? Je kunt gaan roepen om op te vallen maar uiteindelijk bepaalt je inleiding het succes. Maar hoe deel je die inleiding dan in? Geef je alles al weg of bouw je het op? Er zijn meerdere (succesvolle) technieken om de aandacht naar je blog te trekken. Wij leggen deze vier methodes aan je uit zodat jij nooit meer een lezer verliest in de inleiding.

Pakkende inleiding

Maar eerst, waarom is die inleiding zo belangrijk? Omdat mensen geen geduld hebben als ze online een artikel gaan lezen. In enkel seconden bepalen ze of jouw verhaal de moeite waard is of dat ze vrolijk verder klikken. Een pakkende inleiding zorgt ervoor dat de bezoeker blijft hangen en overtuigt twijfelaars om de blog te lezen. Dat kan op verschillende manieren, hieronder delen we er vier.

Probleem en oplossing

De P&O is een welbekende en eenvoudige inleidingsmethode. Je begint namelijk met een probleem en geeft vervolgens de oplossing. Zo weet een lezer direct waar hij aan toe is. Je geeft direct het probleem van je doelgroep weer en vervolgt onmiddellijk met hoe ze dit kunnen oplossen. Wil jij hoe je aandacht trekt met je blogs? Wij vertellen je vier technieken voor een pakkende inleiding. Zo dus.

Kern, toelichting en onderbouwing

DE KTO variant dan. Ook hier is het principe redelijk duidelijk, je begint met de kern, licht dit verder toe en sluit af met een onderbouwing. De Kern opent de inleiding waarbij je aangeeft wat dit artikel een lezer gaat vertellen. Vervolgens komt de toelichting waarbij je in één of twee zinnen de kernzin wat verder uitlegt. Tenslotte komt de onderbouwing waarom de lezer dit bij jou gaat kunnen vinden.

APP-formule

De APP-formule staat voor Align, Present en Proof. Hierbij geef je direct aan wat je in de praktijk hebt aan je blog. Stap 1 is Align: je geeft beknopt aan dat je het probleem begrijpt. Hierna volgt Present: je laat weten dat je de oplossing in handen hebt en dat deze in het artikel wordt uitgelegd. Je sluit vervolgens af met Proof: het bewijs voor de oplossing. Dat kan bijvoorbeeld met een afbeelding die jouw oplossing illustreert.

PAS-methodiek

De PAS-methodiek komt van Problem, Agitate en Solution. Deze klassieke formule schetst eerst een probleem waar jouw lezer zeker mee te maken heeft. Vervolgens ga je het probleem een zware lading geven (agitate) en maak je het tot een drama dat jouw lezer met dit probleem kampt. Je sluit de inleiding af met de geruststelling dat jij de oplossing hebt en dat je die in je blog gaat uitleggen.

Wil jij pakkende blogs op je website?

Wil jij jouw doelgroep triggeren met interessante en pakkende blogs die lezers vastpakken en houden? Dan helpen we jou graag met de juiste content om je website te versterken. We kijken graag samen met je naar de mogelijkheden om jouw website te verbeteren. Voor meer informatie kun je altijd contact met ons opnemen.