Verschillende soorten websites

In onze vorige blog legden we het belang uit van het hebben van een goede website. Dat zorgt onder meer voor een betere vindbaarheid en een goed digitaal visitekaartje. Je wilt echter ook dat de website een duidelijke functie heeft, zodat deze optimaal kan bijdragen aan jouw bedrijfsdoel. In dit blog leggen we daarom de meest voorkomende websites uit.

Corporate website

Een corporate website is simpel gezegd een bedrijfswebsite. Dit soort websites zijn zeer veel aanwezig op het internet en laten letterlijk zien wie je bent en wat je doet. Onze website van Caramelo Media is hier een voorbeeld van. Op een corporate website vind je eigenlijk altijd bedrijfsinformatie, producten of diensten die geleverd worden, cases, blogs, een overzicht van de vestiging(en) en contactgegevens.

Communicatie website

Een communicatiesite is een website waarop bezoekers veelal worden geïnformeerd over de producten en diensten die de aanbieder aanbiedt. Dergelijke sites kunnen de vorm aannemen van een webshop, waarbij je de producten of diensten tevens kunt aanschaffen. Unilever vinden wij een goed voorbeeld van een communicatieve website.

Webshop

Iedereen kent hem wel: de webshop. 10 miljoen Nederlanders shopt inmiddels ook wel eens online. Dit doen zij allemaal in een webshop ofverkoopsite. Het doel is dan ook om de bezoeker tot een aankoop te verleiden. Vaak gaat dit samen met geïntegreerde marketing. Een voorbeeld van een webshop is die van Zalando.

Leadgeneratie site

Op dit type website vinden meestal geen online verkopen plaats. De bezoeker zal op basis van de aanwezige informatie die op de website staat snel verleid moeten worden om contact op te nemen of een offerte aanvraag te doen. De bezoeker laat bij het downloaden van een whitepaper of het aanvragen van een offerte zijn/haar gegevens achter. Op basis daarvan kan de lead benaderd worden met behulp van verschillende online- en offline marketingtools, zodat de lead uiteindelijk een klant wordt. Motivate is hier een voorbeeld van, waarbij al direct op de homepagina het contactformulier staat vermeld.

Inhoud- en publicatiesite

Inhoud- en publicatiesites richten zich voornamelijk op het plaatsen van informatie voor een bepaalde doelgroep of situatie. Het verdienmodel is gebaseerd op inkomsten uit advertenties, abonnementen en affiliates. Op dergelijke sites is veel content aanwezig, zoals teksten, afbeeldingen en video’s. Websites met nieuwsberichten zijn hier goede voorbeelden van.

Welke website past bij jou?

Op de vraag of het zinvol is een eigen website te hebben kunnen we kort zijn: ja! Wel is het belangrijk de juiste soort website te hebben. Om vast te stellen wat voor soort site je nodig hebt, moet je allereerst je doelen bepalen en vaststellen in welke mate verschillende doelen prioriteit hebben. Heb je een unieke, waardevolle dienst? Dan heeft een corporate- of communicatie website waarschijnlijk het meeste zin. Roept dit artikel vragen op en kun je wel wat hulp gebruiken bij het opzetten van een website die past bij jouw onderneming en doelen? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.