Originele content maken? Leer van Netflix!

Vraag jezelf eens af: is mijn content echt origineel of kijk ik graag af bij mijn concurrenten? Is jouw antwoord optie twee, maak je niet druk. Je bent niet de enige. Bedrijven creëren vandaag de dag veel dezelfde content, waardoor onze tijdlijnen steeds gevuld zijn met hetzelfde. Wil je als bedrijf echt originele content creëren? Schrijf dan je eigen merkverhaal.

Nog maar één aflevering!

Die woorden kennen we natuurlijk allemaal. We maken onszelf wijs dat we na deze ene aflevering doorgaan met wat we eigenlijk zouden moeten doen, terwijl we in werkelijkheid het hele seizoen gaan afkijken in een dag. Dit heet nou bingewatchen. En ontken het maar niet, we zijn er allemaal schuldig aan.

Het is prettig voor mensen als zij zich in een situatie kunnen verplaatsen. Herkenbaarheid voor consumenten is namelijk belangrijk bij het creëren van content. Door marketingexperts wordt aangeraden contentmarketing te vergelijken met een Netflix-serie. Dit wordt ook wel bingemarketing genoemd. Het is belangrijk om connecties te leggen tussen jouw merk en bijvoorbeeld een programma op Netflix. Jouw merk verandert in een serie, campagnes worden seizoenen en een online post wordt een aflevering.

Publiek, geen doelgroep

Bedrijven doen heel erg hun best om hun doelgroep zo concreet mogelijk te maken. Ze willen weten waar de mensen waar zij hun content op richten eten, slapen en wonen. Helaas voor hen laten mensen zich tegenwoordig niet langer in hokjes stoppen. Door je doelgroep voortaan als publiek te gaan benaderen geef je hen de mogelijkheid eigenwillig voor jouw merk te kiezen. Want waar voorheen bedrijven de content bepaalde, heeft nu de consument de macht in handen. Zij bepalen wat zij luisteren, lezen, bekijken en daarmee welke content relevant is.

De Hero Journey

De Hero Journey is een storytelling-formule die oorspronkelijk bedacht is door hoogleraar Joseph Campbell. In deze methode wordt de klant centraal gezet als de held. De klant is degene die de reis maakt en alle fases doorloopt. Als jouw klanten zichzelf terugzien in jouw merkverhaal, schept dit herkenning. Dit is wat content uniek maakt in de ogen van het publiek. De Hero Journey bevat de volgende onderdelen:

Start – Het woord zelf zegt het al. In dit gedeelte van de film wordt alle achtergrondinformatie vrijgegeven en maak je kennis met de hoofdpersonages. De hoofdpersoon overkomt iets en daarmee gaat de film van start.

Refusal of the call – In deze scène twijfelt het hoofdpersonage aan zichzelf. Hij is er niet van overtuigd dat hij de taak die hem is opgedragen kan volbrengen. Vaak betreedt op dat moment een mentor het toneel die de hoofdrolspeler ervan weet te overtuigen de uitdaging alsnog aan te gaan.

The approach – Het hoofdpersonage heeft zijn lot geaccepteerd, is op weg gegaan en heeft alle uitdagingen die hij onderweg tegenkwam overwonnen. Aangekomen bij zijn eindbestemming blijkt er een nog veel groter gevaar te zijn. Dit is ook vaak het moment van de waarheid.

The reward – Het hoofdpersonage heeft ook de uiteindelijke uitdaging overwonnen en ontvangt de beloning. De hoofdrolspeler keert naar huis met de beloning en de nieuwe lessen die hij heeft geleerd.

Originele content met een merkverhaal

Bekijk het Hero Journey model aandachtig en bedenk vervolgens een merkverhaal dat aansluit bij jouw bedrijf. Als je eenmaal een sterk merkverhaal hebt ontwikkeld kun je dit gaan omzetten in creatieve content en daarmee je online kanalen gaan vullen. Wil jij een merkverhaal rondom jouw bedrijf creëren? Wij helpen je graag met het opzetten van een succesvol en origineel merkverhaal. Voor meer informatie of vragen over onze diensten kun je altijd contact met ons opnemen. En wie weet met onze hulp, misschien op den duur kan Netflix nog wat gaan leren van jou.