Humor in je content

Humor in content

Met behulp van je content wil je als ondernemer mensen bereiken en naar jouw producten of diensten toe trekken. Je kunt met content mensen informeren over wat je doet, maar je wil uiteindelijk ook een positief gevoel creëren bij je doelgroep. Humor is hier een uitgelezen mogelijkheid voor. Toch wordt humor in content vaak vermeden, uit angst de plank mis te slaan. Wij leggen je uit waarom humor toch de moeite waard is en hoe je ervoor zorgt dat het goed aankomt.

Werking van humor op je merk

Humor in content

Dat humor je als lezer een goed gevoel kunt geven is algemeen bekend, maar uit onderzoek blijkt ook wel degelijk dat dit werkt in advertenties. Zo voelen mensen zich aangesproken door advertenties en content met humor. Dit komt doordat humor een invloed heeft op onbewuste emoties. Als lezer krijg je een positief gevoel van de content die je leest of ziet, waarna je dat gevoel vasthoudt. Dit wordt onbewust gekoppeld aan het merk dat de uiting plaatst, waardoor je een positieve houding krijgt ten opzichte van het merk. Dus kiezen mensen (onbewust) eerder voor jouw bedrijf.

Waar moet je op letten?

Goed gebruikmaken van humor is echter een vak apart. De angst is dan ook vaak dat het niet aanslaat. Daarom is het belangrijk om je goed te verplaatsen in de lezer. Het lijkt een understatement, maar het is belangrijk om niemand te kwetsen of beledigen met je humoristische uiting. Want dan loop je het risico dat de boodschap meer schade aanricht dan dat het je bedrijf helpt. Een goed geplaatste grap zorgt echter voor veel bereik en positiviteit bij je doelgroep.

Durf onderuit te gaan

Een van de manieren om humor succesvol in te zetten is door een gezonde dosis zelfspot te gebruiken. Door jezelf niet altijd even serieus te nemen wek je sympathie op bij je volgers. Belangrijk hierbij is om ervoor te zorgen dat de situatie die je aanhaalt herkenbaar is. Hierbij geldt, hoe specifieker, hoe beter. Zo ziet je doelgroep het voor zich en zorgt de herkenning voor hilariteit. Hou het dus af en toe luchtig, want je doelgroep wil immers ook wel eens geëntertaind worden.

Speel in op actualiteit

Een andere manier om humor in te zetten in je contentstrategie is door in te spelen op de actualiteit. Door snel en kort in te spelen op een gebeurtenis die in het nieuws komt kun je al snel flink veel mensen bereiken. Wanneer je content in laat spelen op het nieuws is het wel van belang de uiting dichtbij jouw merk te houden. Dit maakt de boodschap sterker en laat de humor beter naar voren komen.

Humor in je content gebruiken

Wil jij ook een positieve houding creëren bij je doelgroep door af en toe wat luchtigs te plaatsen? Humor inzetten helpt voor de binding van je doelgroep aan jouw merk. Hulp nodig bij het bepalen van de juiste contentstrategie? Dan helpen wij jou graag om jouw content waardevol te maken voor je bedrijf. Voor vragen of meer informatie over onze diensten kun je gerust contact met ons opnemen. We bespreken graag alle mogelijkheden met je.

contact caramelo media

Bereik jouw doel. Met de juiste aanpak.

Heb je een vraag of wil je meer weten? Bel ons direct of stuur even een mailtje. We komen graag met jou in contact!

=