Webteksten schrijven: waarom en hoe?

In deze blog legden we je het belang uit van goede SEO-teksten. Ze worden (deels) voor de zoekmachine geschreven zodat crawlers websites kunnen “lezen”, indexeren en kunnen weergeven aan de Google-gebruiker. Staat jouw website in de top-3 organische (onbetaalde) zoekresultaten, dan is de kans groot dat jouw website bezocht wordt. Webteksten vormen dan een heel belangrijk onderdeel binnen je website. Wat zijn webteksten precies en waarom is het belangrijk om deze goed te schrijven?

Wat zijn webteksten?

Webteksten zijn teksten die op de website staan en direct zichtbaar zijn voor de bezoeker. Ze vormen eigenlijk het eerste gesprek met je klant en het zijn de eerste woorden die je met de klant wisselt. Teksten die vertellen wie je bent en wat je doet zijn hier goede voorbeelden van. Webteksten zorgen allereerst voor een warm welkom en vertellen de bezoeker daarnaast meteen wat hij of zij aan jou heeft. Binnen één opslag kan de bezoeker dus zien of hij bij jou aan het juiste adres is.

Het belang van goede webtekstenWaarom en hoe webteksten schrijven

Met goede webteksten kun je de bezoeker vertellen wie je bent en wat je te bieden hebt. Ze sluiten dus aan bij de belevingswereld en zoekbehoefte van de bezoeker. Bovendien weet een goede webtekst de aandacht van de bezoeker te trekken, interesse te wekken en hem of haar aan te sporen tot actie. Dat kan heel goed met overtuigende tekst waarmee je een claim onderbouwt. Zeggen dat jij de beste keuze bent voor milieubewuste consumenten of zeggen dat je een stuk beter bent dan de concurrent kun je niet zomaar roepen, dat moet onderbouwd worden. Goede webteksten zijn hiervoor belangrijk en hét perfecte middel. Daarnaast kun je met webteksten de bezoeker door jouw website leiden en hem/haar aansporen tot gerichte actie. Denk hierbij aan het downloaden van de nieuwsbrief of contact opnemen via het contactformulier.

Webteksten zijn ook voor zoekmachines

Bij webteksten staan je website bezoekers centraal maar ook de rol van zoekmachines mag je niet vergeten. Google wil altijd de beste content aan zijn gebruikers bieden, weet je nog? Met summiere webteksten die geen enkel relevant zoekwoord bevatten belemmer je de positie in de zoekresultaten. Google kijkt namelijk naar de relevantie van de webteksten voor bepaalde zoektermen. Zonder de juiste teksten ben je minder relevant en dat zul je terugzien in de zoekresultaten. Je focust je dus op de website bezoeker en houdt daarbij de zoekmachine in het achterhoofd.

De inhoud van goede webteksten

Goede webteksten schrijven is niet eenvoudig. Je kunt geen checklist afwerken en de inhoud van de tekst verschilt per bedrijf, doelgroep en branche. Toch zijn er voor iedere webtekst wel een paar handige tips waarbij de essentie is: besteed er voldoende aandacht aan. We sommen een paar tips op:

  • Schrijf een informatieve tekst zodat de bezoeker meteen weet of hij bij jou aan het juiste adres is.
  • Ga na wat de bezoeker op jouw website moet doen. Moet hij/zij producten kopen, informatie inwinnen of een offerte aanvragen? Achterhaal dit en stem de teksten hierop af met duidelijke call to actions.
  • Schrijf gewoon in spreektaal. Mensen kunnen dit veel beter verwerken
  • Laat USP’s (Unique Selling Points) duidelijk op de website terugkomen
  • Vertel je verhaal en het verhaal van je product of dienst. Doe dit op een aansprekende en letterlijk verhalende manier. Het is leuker om te lezen en gemakkelijker om te onthouden.

Of schakel gewoon onze hulp in

Goede teksten schrijven is in de praktijk vaak lastiger dan het lijkt. Gelukkig hoef je het niet zelf te doen en kun je onze hulp inschakelen. Wij helpen je bij het schrijven van aansprekende, prettig leesbare en goed scorende teksten die volledig aansluiten bij jouw onderneming, doelgroep en branche. Wil jij ook de juiste indruk op je website achterlaten? Neem dan gerust contact met ons op.